24.11.16

ΕΔΩ..ΛΙΔΟΡΙΚΙ...ΕΔΩ..ΛΙΔΟΡΙΚΙ..





video
Καλημέρα  Λιδορικιώτες όλου του  κόσμου
Καλημέρα φίλοι του  χωριού μας



Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2016
Ανατολή Ήλιου: 07:14 – Δύση Ήλιου: 17:09
ΣΑΝ  ΣΗΜΕΡΑ 
ΓΕΓΟΝΟΤΑ





μ.Χ.
1826
Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης επιτυγχάνει μεγάλη νίκη στην Αράχοβα κατά των Τουρκαλβανών, οι οποίοι χάνουν 1.300 άνδρες.
1845
Ξεκινά τη λειτουργία του το «Ναυτικόν Σχολείον», μετέπειτα Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, επί της κορβέτας «Λουδοβίκος», με Βασιλικό Διάταγμα κατόπιν εισηγήσεως του Υπουργού επί των Ναυτικών, Κωνσταντίνου Κανάρη του πυρπολητή.
1859
Ο Κάρολος Δαρβίνος δημοσιεύει το μνημειώδες έργο του «Η καταγωγή των ειδών».
1947
Το Κογκρέσο με συντριπτική πλειοψηφία καταδικάζει τους δέκα καλλιτέχνες του Χόλιγουντ, που αρνούνται να συνεργαστούν με την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών του γερουσιαστή Μακάρθι και να καταδώσουν συναδέλφους τους κομμουνιστές.
1976
Το αμερικανικό συγκρότημα «The Band» δίνει το αποχαιρετιστήριο κοντσέρτο του στο Σαν Φρανσίσκο, με την παρουσία κορυφαίων ονομάτων της ροκ σκηνής. Η συναυλία απαθανατίζεται από τον Μάρτιν Σκορτσέζε στην ταινία - ντοκουμέντο «The Last Waltz» («Το Τελευταίο Βαλς»).
1999
Σφοδρές αλληλοκατηγορίες ανταλλάσσουν ο πρωθυπουργός και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κατά τη συζήτηση στη Βουλή για τη διαφθορά στο δημόσιο βίο. Ο Κώστας Σημίτης κατηγορεί τη Νέα Δημοκρατία για σκανδαλολογία και σκανδαλοθηρία, συστηματική υπονόμευση του θετικού έργου της κυβέρνησης, στείρα αντιπολίτευση και παντελή έλλειψη προτάσεων και θέσεων. Από την πλευρά του, ο Κώστας Καραμανλής κάνει λόγο για μεγάλη διαφθορά στο δημόσιο τομέα και για αναθέσεις έργων με αδιαφανείς διαδικασίες.
ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ 





μ.Χ.
1864
Ανρί Τουλούζ Λοτρέκ, γάλλος ζωγράφος, που έκανε την αφίσα τέχνη. (Θαν. 9/9/1901)
1868
Σκοτ Τζόπλιν, ο αποκαλούμενος και «βασιλιάς του Ragtime», μαύρος αμερικανός συνθέτης. (Θαν. 1/4/1917)
1954
Εμίρ Κουστουρίτσα, σερβοβόσνιος σκηνοθέτης.
ΘΑΝΑΤΟΙ





μ.Χ.
1957
Ντιέγκο Ριβέρα, μεξικάνος ζωγράφος, που έμεινε στην ιστορία για τις τοιχογραφίες του και τη σχέση του με τη συμπατριώτισσα συνάδελφό του Φρίντα Κάλο. (Γεν. 8/12/1886)
1991
Φρέντι Μέρκιουρι, καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Φαρόκ Μπουλσάρα, βρετανός τραγουδιστής του ροκ συγκροτήματος «Queen». (Γεν. 5/9/1946)
2002
Τζον Ρολς, αμερικανός καθηγητής, από τους σημαντικότερους πολιτικούς φιλοσόφους στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. («Η Θεωρία της Δικαιοσύνης») (Γεν. 21/2/1921)

Ανρί ντε Τουλούζ – Λωτρέκ


1864 –1901


Γάλλος ζωγράφος, που ανήκει στο εικαστικό κίνημα του μετα-ιμπρεσιονισμού. Θεωρείται ο πατέρας της αφίσας.
Ο Ανρί Μαρί Ρεϊμόν ντε Τουλούζ-Λωτρέκ-Μονφά (Henri Marie Raymond de Toulouse-Lautrec-Monfa), όπως είναι το πλήρες ονοματεπώνυμό του, γεννήθηκε στο Αλμπί της Νότιας Γαλλίας στις 24 Νοεμβρίου 1864 από οικογένεια αριστοκρατικής καταγωγής. Ασθενικός από τη φύση του, έσπασε και τα δύο πόδια του σε ατυχήματα (1878 -1879) κι έμεινε ανάπηρος και νάνος.
Σπούδασε στο Παρίσι (1882-1885) και το 1885 είχε ήδη δικό του εργαστήρι στη Mονμάρτη, Γνώριζε καλά το έργο των ιμπρεσιονιστών και ο πρώτος του πίνακας («Το τσίρκο Φερνάντο», 1888) θύμιζε από μορφική άποψη τον Μανέ, τον Ντεγκά και τον διάσημο την εποχή εκείνη σχεδιαστή αφισών Ζιλ Σερέ. Στους πίνακές του με τις ίδιες περίπου σκηνές από τη σύγχρονη ζωή που συναντάμε και στο έργο του Ντεγκά (ιπποδρομίες, αίθουσες χορού, μιούζικ χολ και καμπαρέ, κλπ) κυριαρχούν η επίπεδη απόδοση των μορφών, που θυμίζει έντονα τις γιαπωνέζικες στάμπες και τα καμπυλόγραμμα περιγράμματα.
Στις σπουδές του για το καμπαρέ «Μουλέν Ρουζ» και το καμπαρέ του τραγουδιστή Αριστίντ Μπριάν (του τέλους της δεκαετίας του 1880 και των αρχών της δεκαετίας του 1890) παρατηρεί κανείς το ίδιο ενδιαφέρον για τις «εξωτικές» σιλουέτες. Το έργο του «Η Ζαν Αβρίλ στη σκηνή του “Μουλέν Ρουζ”» (1892) αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα των κραυγαλέων χρωμάτων, των έντονων περιγραμμάτων και των θεατρικών φωτισμών, που χαρακτηρίζουν το ύφος του.
Οι περισσότερες από τις τραγουδίστριες και τις χορεύτριες που απεικονίζονται στους πίνακές του ήταν προσωπικές του φίλες, καθώς δεν έπαψε ποτέ ν’ αποτελεί ο ίδιος αναπόσπαστο κομμάτι του κόσμου και της κοινωνίας που απαθανάτισε. Όπως και ο Ντεγκά, δούλεψε με μεγάλη ποικιλία υλικών και, ήδη από το 1891, η φήμη του ως σχεδιαστή αφισών και γενικά λιθογραφιών υπήρξε μεγάλη.
Η επιδείνωση της υγείας του γύρω στο 1896 περιόρισε τη δραστηριότητά του και στο τελευταίο του έργο «Ένας διαγωνισμός στην Ιατρική Σχολή» (1901), μία άτυχη μάλλον απόπειρα επαναπροσανατολισμού της τέχνης του, είναι φανερή η πνευματική και φυσική του εξάντληση. Τα προβλήματα υγείας που αντιμετώπιζε από μικρός σε συνδυασμό με τον αλκοολισμό και τη σύφιλη από την οποία έπασχε, τον οδήγησαν στο θάνατο στις 9 Σεπτεμβρίου 1901, σε ηλικία μόλις 36 ετών.
Το ύφος του άσκησε σημαντική επίδραση σε καλλιτέχνες τόσο διαφορετικούς μεταξύ τους, όπως οι Βαν Γκογκ, Σερά και Ρουό, ενώ τα έργα του θεωρούνται γενικά ως μία από τις πιο χαρακτηριστικές εκδηλώσεις της έντασης εκείνης και του εξωτισμού που σάρωσαν την Ευρώπη στα τέλη του 19ου αιώνα και περιγράφονται συνήθως με τον όρο «fin de siècle».

Η Μάχη της Αράχωβας



Με την έναρξη της Επανάστασης, η Αράχοβα, το σημερινό χειμερινό τουριστικό θέρετρο στις υπώρειες του Παρνασσού, απελευθερώθηκε από τους λίγους Τούρκους που ζούσαν εκεί. Το 1823 όμως, κατά την εκστρατεία του Γιουσούφ Περκόφτσαλη πασά στην Ανατολική Στερεά Ελλάδα, τουρκικός στρατός ανάγκασε τους αριθμητικά λιγότερους 'Ελληνες να εγκαταλείψουν την κωμόπολη, η οποία κάηκε στις 10 Ιουνίου.
Η Αράχωβα βρέθηκε και πάλι στο επίκεντρο τον Νοέμβριο του 1826, όταν Γεώργιος Καραϊσκάκης πραγματοποίησε εκστρατεία στις «προσκυνημένες» περιοχές της Στερεάς Ελλάδας για να αναζωπυρώσει το επαναστατικό πνεύμα των κατοίκων της και να αναγκάσει τον Κιουταχή να στείλει δυνάμεις εναντίον του, εξασθενώντας το στρατόπεδό του στην Αθήνα που πολιορκούσε την Ακρόπολη.
Στις 17 Νοεμβρίου 1826 ο Καραϊσκάκης με τους άνδρες του έφθασε στο Δίστομο, όπου στρατοπέδευσε. Επειδή φοβόταν κατάληψη της Αράχωβας, περιοχής με στρατηγική σημασία, φρόντισε να την καταλάβει, προτού προλάβουν οι Τούρκοι. Από την πλευρά τους οι Τούρκοι έχοντες πληροφορηθεί την εμφάνιση ελληνικού στρατού στην περιοχή έστειλαν από την Λειβαδιά τον Μουστάμπεη με 2.000 επίλεκτους Τουρκαλβανούς και 200 ιππείς. Αιφνιδιάστηκαν όμως από την κίνηση του Καραϊσκάκη και δεν τόλμησαν να εισέλθουν στην πόλη. Αρκέστηκαν να οχυρωθούν στο ύπαιθρο, σε υψώματα του Παρνασσού γύρω από την Αράχωβα.
Την επόμενη ημέρα, 18 Νοεμβρίου, τμήματα του εχθρού επιτέθηκαν στους έλληνες, αλλά παρά τις αρχικές του επιτυχίες δεν κατόρθωσαν να ανατρέψουν τις ελληνικές θέσεις. Μάλιστα ο Μουστάμπεης που παρακολουθούσε την μάχη από ένα ύψωμα δέχθηκε επίθεση από τα νώτα του και από καθαρή τύχη διέφυγε τον θάνατο. Το βράδυ της ίδιας μέρας βρήκε τους έλληνες σε πλεονεκτική θέση έχοντας περισφίγξει τον κλοιό γύρω από τον εχθρό, ο οποίος είχε να αντιμετωπίσει και τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Ο βοριάς που κατέβαινε από τον Παρνασσό ήταν ανυπόφορος, ενώ έκαναν την εμφάνισή τους και οι πρώτες νιφάδες του χιονιού. Αντίθετα οι έλληνες βρίσκονταν σε πλεονεκτικότερη θέση, αφού μπορούσαν, όταν δεν είχαν υπηρεσία, να ζεσταίνονται στα τζάκια της Αράχωβας.
Μέρα με την μέρα η κατάσταση των Τούρκων γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Το κρύο και το χιόνι εμπόδιζε τις κινήσεις τους. Έγιναν τότε προτάσεις στους έλληνες να τους αφήσουν να φύγουν με αντάλλαγμα τα ζώα και τις αποσκευές τους. Ο Καραϊσκάκης ζήτησε επιπλέον να παραδώσουν τον οπλισμό τους και να εγκαταλείψουν τα Σάλωνα (Άμφισσα) και την Λειβαδιά. Οι Τουρκαλβανοί θεώρησαν τους όρους του Καραϊσκάκη εξευτελιστικούς και τους απέρριψαν.
Μη έχοντας άλλη διέξοδο ο Μουστάμπεης διέταξε τους άνδρες τους να ετοιμαστούν για να επιχειρήσουν έξοδο μέσα από τις ελληνικές θέσεις την νύχτα της 23ης προς την 24η Νοεμβρίου. Όμως και ενώ οι προετοιμασίες βρίσκονταν στο τελευταίο στάδιο μια ελληνική σφαίρα τον τραυμάτισε πολύ σοβαρά και προτού αφήσει την τελευταία του πνοή διέταξε τον αδελφό του Καριοφίλμπεη να του κόψει το κεφάλι και να το πάρει μαζί του κατά την έξοδο για να μην τον αποκεφαλίσουν νεκρό ή ζωντανό οι γκιαούρηδες και ατιμασθεί.
Οι Τουρκαλβανοί ζήτησαν νέες διαπραγματεύσεις, που δεν κατέληξαν σε αποτέλεσμα. Τότε αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν την έξοδο. Ήταν μία μετά το μεσημέρι της 24ης Νοεμβρίου 1826, όταν εν μέσω χιονοθύελλας, με τα γιαταγάνια στα χέρια βγήκαν από τα ταμπούρια τους και κατευθύνθηκαν προς τις κορυφές του
Παρνασσού. Οι έλληνες τους αντιλήφθηκαν και όρμησαν κατά πάνω τους με γιαταγάνια και μαχαίρια, καθώς το χιόνι που έπεφτε αχρήστευσε τα όπλα τους.
Η χιονοθύελλα ήταν τόσο δυνατή, ώστε δεν μπόρεσαν να τους καταδιώξουν πέρα από τις τελευταίες πλαγιές τού Παρνασσού, Από τους 1.200 περίπου κατάκοπους Τούρκους, πού έφθασαν στις κορυφές τού βουνού, μόνο 200 μπόρεσαν τελικά να σω­θούν στο μοναστήρι της Ιερουσαλήμ, και από αυτούς οι περισσότεροι με τρομερά κρυοπαγήματα. Οι υπόλοιποι βρήκαν τον θάνατο από την παγωνιά. Κατά τη διάρκεια της Μά­χης της Αράχωβας οι Έλληνες είχαν ελάχιστες απώλειες: 4 νεκρούς και 9 ελαφρά τραυματίες.
Την επομένη της μάχης, 25 Νοεμβρίου, ο Καραϊσκάκης, ακολουθώντας το παλαιό φρικιαστικό έθιμο των Τούρκων, έστησε σ’ ένα λόφο, ορατό από το Μαντείο των Δελφών, τρόπαιο σε σχήμα κόλουρου κώνου με 300 κεφάλια των εχθρών του και με την επιγραφή :«Τρόπαιον των Ελλήνων κατά των βαρβάρων Οθωμανών ανεγερθέν κατά το 1826 έτος Νοεμβρίου 24· Εν Αράχωβα». Συγχρόνως έστειλε στην κυβέρνηση, που έδρευε στην Αίγινα τα κεφάλια του Μουστάμπεη και του κεχαγιάμπεη, καθώς και 12 αιχμάλωτους Τούρκους αξιωματικούς.
Ο Καραϊσκάκης ανήγγειλε την μεγάλη νίκη στην κυβέρνηση με επιστολή την οποία υπέγραψαν όλοι οι οπλαρχηγοί και οι αξιωματικοί, που πήραν μέρος στην μάχη. Τα ονόματα τους διέσωσε ο αγωνιστής, συγγραφέας και πολιτικός Νικόλαος Σπηλιάδης (1785-1862) και είναι τα εξής, με την σειρά υπογραφής της επιστολής: Γεώργιος Καραϊσκάκης, Βασίλης Μπούσγος, Σπύρος Μήλιος, Νικήτας Σταματελόπουλος, Γιαννούσης Πανομάρας, Αναγνώστης Ροκάς, Γιάννης Δαγκλής, Νικόλαος Καραμέτσης, Χρήστος Χατζηπέτρος, Χατζή-Μιχάλης Νταλιάνης, Μήτρος Βάγιας, Γαρδικιώτης Γρίβας, Αθανάσιος Κουτσονίκας, Λεόντης Δαγκλής, Παναγιώτης Γαλάνης, Γεώργιος Μαλάμος, Σπύρος Ξύδης, Νικόλαος Μπαρμπιτσιώτης, Δήμος Τσέλιος (Γεροδήμος), Μήτρος Τριανταφύλλου, Κωνσταντίνος Γρίβας, Γεώργιος Βάγιας, Κώστας Νάκος, Τριαντάφυλλος Αποκουρίτης, Κωνσταντίνος Βέρης, Γιάννης Φαρμάκης, Ιωάννης Ρούκης, Νάκος Πανουριάς, Τούλιος Πανομάρας, Κωνσταντίνος Καλύβας, Γεώργιος Δυοβουνιώτης, Γεώργιος Αγαλλόπουλος, Κωνσταντίνος Γιολδάσης, Κομνάς Τράκας, Γιάννος Δούλας, Κολιός Γερονούρης, Αναγνώστης Καναβός, Γιάννης Μπαϊρακτάρης, Πίλιος Τσέχερης, Δημήτριος Μακρής, Πάσχος Κοσμάς, Βασίλειος Αντωνόπουλος, Κώστας Χορμόβας, Κολιός Πασχούλης, Αθανάσιος Χήλιος Αθανάσιος, Γιαννάκης Κίτσος, Κώ­στας Τζαβέλλας, Γιώτας Κάτσης, Γεώργιος Μπαϊρακτάρης, Κίτσος Μπότσαρης Κίτσος, Δούκας, Ιωάννης Μελάς, Χρήστος Μπέκας, Μήτρος Μεσολογγίτης, Μήτρος Μπόκας, Νικόλαος Κάσκαρης, Κίτσος Τσάκος, Βασίλης Αργυροκαστρίτης, Σταύρος Γιωργάκης, Γιωργάκης Λακάς, Γιώργης Σκεδάς, Ναστούλης Δαγκλής, Χρήστος Μακρής, Κωνσταντίνος Πασχάλης, Αθανάσιος. Ζέρβας, Χριστόφορος Περραιβός, Πάνος Δάρος, Αθανάσιος Τρικοχωρίτης, Γιάννος Βαργιαδίτης, Δημήτριος Καλλέργης, Σταύρος Δέβερης, Αναγνώστης Κραβαρίτης, Χρήστος Βάρφης, Γεώργιος Τζαβέλλας, Γιάννης Πιλάλης, Μήτρος Γρουμπογιάννης, Διαμάντης Ζέρ­βας, Λάμπρος Τζαβέλλας, Αν. Στουρνάρης, Γεώργιος Διάκος, Πάνος Τοσούλας, Χαράλαμπος Παπαπολίτης, Λάμπρος Βέικος, Ναστούλης Δίκας, Νικόλαος Δραγαμεστινός, Φωτούσης Φωτομάρας, Νικολός Διάκος,Αναγνώστης Κατσκαμπής, Αθανάσης Δράκος, Γιάννος Περζεκιάς, Αναστάσιος Χορμόβας, Νικόλαος Μπότσαρης, Νάστος Κοντογιάννης και Γεώργιος Ζέρβας.
Η νίκη στην Αράχοβα αναζωπύρωσε την επανάσταση στη Ρούμελη,που βρισκόταν σε κρίσιμο σημείο εξαιτίας των επιχειρήσεων του Κιουταχή, και αναπτέρωσε το ηθικό των πολιορκημένων Ελλήνων στην Ακρόπολη της Αθήνας.

Ζορζ Κλεμανσό


1841 – 1929


Διακεκριμένος γάλλος δημοσιογράφος, εκδότης και πολιτικός. Ηγετική προσωπικότητα της Τρίτης Γαλλικής Δημοκρατίας (1870-1940), διετέλεσε πρωθυπουργός της Γαλλίας δύο φορές (1906-1909 και 1917-1920) και θεωρείται ένας από τους αρχιτέκτονες της νίκης των Συμμάχων κατά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ο Ζορζ Μπενζαμέν Κλεμανσό (Georges Benjamin Clemenceau) γεννήθηκε στις 28 Σεπτεμβρίου 1841 στην πόλη Βανδέα (Βαντέ) της Δυτικής Γαλλίας και καταγόταν από παλιά αστική οικογένεια. Ο παππούς του είχε τιμηθεί με τίτλο ευγενείας από τον Λουδοβίκο ΙΓ', ενώ ο πατέρας του Μπενζαμέν Κλεμανσό ήταν γιατρός και υπέρμαχος των αρχών της Γαλλικής Επανάστασης και της Δημοκρατίας. Όταν του μιλούσαν για κάποιον από τους δύο χωρίς να προσδιορίζουν το μικρό του όνομα, απαντούσε: «Ποιόν εννοείτε, τον μαρκήσιο ή τον ξεβράκωτο;». Ο πατέρας του αποτέλεσε το μοναδικό πρότυπο για τον νεαρό Ζορζ. «Ο πατέρας μου διαμόρφωσε τον χαρακτήρα μου, του οφείλω τα πάντα» είχε αποκαλύψει σε μία σπάνια εξομολόγησή του.
Φοίτησε στην Ιατρική Σχολή της Νάντης και στη συνέ­χεια στην αντίστοιχη του Παρισιού. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του, έφυγε το 1865 για τις Ηνωμένες Πολιτείες. Έφθασε εκεί την περίοδο του Εμφυλίου Πολέμου και εξάσκησε την ιατρική στη Νέα Υόρκη, ενώ συνεργαζόταν ως ανταποκριτής με γαλλικές εφημερίδες. Από την πρώτη στιγμή που πάτησε το πόδι του στο Νέο Κόσμο εντυπωσιάστηκε από τις αρετές των Αμερικανών και ιδιαίτερα από την ελευθερία της έκφρασης. Το καλοκαίρι του 1869 παντρεύτηκε την αμερικανίδα Μέρι Πλάμερ, με την οποία απέκτησε τρία παιδιά. Το ζευγάρι χώρισε το 1891.
Το 1870 επέστρεψε στη Γαλλία και εγκατα­στάθηκε στη Μονμάρτρη, ασκώντας την ιατρική. Τον ίδιο χρόνο εξελέγη δήμαρχος του 18ου Διαμερίσματος της γαλλικής πρωτεύουσας, όπου λί­γο αργότερα θα ξεσπούσε η εξέγερση της Κομμούνας του Παρι­σιού. Ανέλαβε ρόλο μεσολαβητή, οι προσπάθειές του όμως απέτυχαν. Απογοητευμένος παραιτήθηκε, αλλά επανεξελέγη δημοτικός σύμβουλος. Το 1876 εξελέγη βουλευτής και εξελίχθηκε σε ηγετική προ­σωπικότητα του Ριζοσπαστικού Ρεπουμπλικανικού Κόμματος και της Αριστεράς. Το μεγαλύτερο διάστημα της σταδιοδρομίας του η θέση του ήταν στην αντιπολίτευση, την οποία υπηρέτησε με μαχητικότητα και σαρκαστική ρητορική δεινότητα, όχι μόνο από τα έδρανα του κοινοβουλίου, αλλά και από τις σελίδες των εφημερίδων του.
Το 1886 προκάλεσε την παραίτηση του πρωθυπουργού Ζιλ Φερί, στον οποίο επιτέθηκε για την αποικιοκρατική πολιτική του («έπαιζε το παιχνίδι του Βίσμαρκ, σπαταλούσε τις δυνάμεις της Γαλλίας και υποδούλωνε τους έγχρωμους λαούς»). Την επόμενη χρονιά υποστήριξε τον Ζορζ Μπουλανζέ, αλλά στράφηκε εναντίον του, προκαλώντας την πτώ­ση του, όταν συνειδητοποίησε ότι αποτελούσε έναν επικίνδυνο δη­μαγωγό εθνικιστή.
Ύστερα από την αποτυχία του να επανεκλε­γεί βουλευτής το 1893, εξαιτίας των συκοφαντικών κατηγοριών για ανάμιξή του στο σκάνδαλο της γαλλικής εταιρείας της Διώρυγας του Παναμά, αφιερώθηκε για ένα διάστημα αποκλειστικά στη δημο­σιογραφία. Από την εφημερίδα του «La Justice» («Η Δικαιοσύνη») και στη συνέ­χεια από τη «L’ Aurore» («Η Αυγή»), υπερασπί­στηκε με τη γνωστή του μαχητικότητα την αθωότητα του Ντρέιφους. Στη δική του εφημερίδα δημοσιεύτηκε η περίφημη ανοιχτή επιστολή του Εμίλ Ζολά για την υπόθεση Ντρέιφους, με τίτλο «Κατηγορώ».
Η αποκατάσταση του Ντρέιφους υπήρξε και δική του. Οι επόμενες εκλογές τον έφεραν πανηγυρικά στη Γερουσία, της οποίας υπήρξε μέλος ως την αποχώρησή του από την πολιτική το 1920. Ανέλαβε το πρώτο κυβερνητικό του αξίωμα στα 64 χρόνια του, ως υπουργός των Εσωτερικών, αποφασισμένος να επιτύχει τον χωρισμό της Εκκλησίας από το κράτος. Μερικούς μήνες αργότερα έγινε πρωθυπουργός. Η σκληρή στάση του στις απεργίες που ξέσπασαν εκείνη την περίοδο στη Γαλλία απετέλεσε αφορ­μή πύρινων αντιπαραθέσεων με τον σοσιαλιστή ηγέτη Ζαν Ζορές. Στα θετικά της πρώτης πρωθυπουργίας του προσμετρώνται η υποχρεωτική εβδομαδιαία αργία, η θέσπιση του φόρου εισοδήματος και των εργατικών συντάξεων. Παραιτήθηκε το 1909, έπειτα από μία διαμάχη με τη Γερμανία για ένα επει­σόδιο στην αποικία του Μαρόκου.
Έφυγε για ένα διάστημα για μία περιοδεία στο εξωτερικό, εκφωνώντας ομιλίες με θέμα τη δη­μοκρατία στην Αργεντινή, στην Ουρουγουάη και τη Βραζιλία. Επιστρέφοντας στη Γερουσία το 1911 ήταν πεπεισμένος για τις πολεμικές προθέσεις της Γερμανίας. Ξεκίνησε αγώνα για να κάνει γνωστές τις απόψεις του και το 1913 ίδρυσε μία ακόμη εφη­μερίδα, τη «L’ Homme Libre» («Ο Ελεύθερος Άνθρωπος»), η οποία μετά την έναρξη του Μεγάλου Πολέμου και την επιβολή της λογοκρισίας μετονομάστηκε σε «L’ Homme Enchaine» («Ο Αλυσοδεμένος Ανθρωπος»).

Έξω από τις Βερσαλλίες, λίγο μετά την υπογραφή της συνθήκης ειρήνης.
Το 1917, σε μία κρίσιμη καμπή του πολέμου, ανέλα­βε εκ νέου πρωθυπουργός και κατόρθωσε να σώσει τη Γαλλία και τους Συμμάχους. Η εμμονή του για μία ενιαία στρατιωτική διοίκηση των συμμαχικών δυνάμεων απέδωσε καρπούς και του αποδόθηκε ο χαρακτηρισμός «Πατέρας της Νίκης». Αναδείχθηκε σε αρχιτέκτονα της Συνθήκης των Βερσαλιών και υπέρμαχος της σκληρής στάσης απέναντι στην ηττημένη Γερμανία. Την 11η Νοεμβρίου1918 η Γαλλία ψήφισε νόμο, με τον οποίο ανα­γνώριζε ότι ο πολίτης Κλεμανσό πρόσφερε την ύψιστη υπηρεσία στην πατρίδα. Οι Γάλλοι, ωστόσο, δεν τον ανέδειξαν στο αξίωμα του προέδρου της Δημοκρατίας το 1920, προκαλώντας την οριστική αποχώρησή του από την πολιτική.
Ο Ζορζ Κλεμανσό πέθανε στο Παρίσι στις 24 Νοεμβρίου 1929, σε ηλικία 88 ετών και ετάφη, σύμφωνα με την τελευταία επιθυμία του, κοντά στον πατέρα του, στο νεκροταφείο της γενέτειράς του, χωρίς θρη­σκευτική τελετή, επιτύμβιες επιγραφές και τιμές. «Στην κηδεία μου» είχε πει κάποτε «θέλω μόνο τα άκρως απαραίτητα, δηλα­δή εμένα».
Η καλύτερη ίσως περιγραφή για τον Κλεμανσό προέρχεται από τον ίδιο. «Υπάρχει μέσα μου ένα μείγμα αναρχικού και συντηρητικού, οι αναλογίες του οποί­ου δεν έχουν προσδιοριστεί ακόμη» είχε πει κάποτε ο «Τίγρης», όπως τον αποκαλούσαν. Ριζοσπάστης και πατριώτης, βουλευτής της Αριστεράς, που ως υπουργός Εσωτερικών κατέστειλε με αίμα εργατικές απεργίες (αποκλήθηκε ο «πρώτος μπάτσος της Γαλλίας»), επιβάλλοντας παράλληλα την υποχρεωτική εβδομαδιαία αργία και το οκτάωρο, υπήρξε άνθρωπος των άκρων και των αντιθέσεων. Οι εκρήξεις θυμού του ήταν τρομερές, η επι­μονή του παροιμιώδης. Δεν υποχωρούσε ποτέ, δεν εγκατέλειπε το στόχο του, δεν έκρυβε τις αντιπάθειές του. Ήταν επικίνδυνος και ανελέητος αντίπαλος σε κάθε είδους μονομαχία: όλοι έτρεμαν το ξίφος, το πιστόλι και τη γλώσσα του. Η τελευταία, εύ­γλωττη, ωμή και καυστική, του χάρισε το παρατσούκλι «Ο κατεδαφιστής των κυβερ­νήσεων» και πολλούς εχθρούς.

Αυστραλοπίθηκος Λούσι



Φημισμένο θηλυκό απολίθωμα του είδους Australopithecus afarensis, του πιθηκάνθρωπου που έζησε πριν από 3.000.000 χρόνια στην Ανατολική Αφρική και θεωρείται βασικός κρίκος στην εξέλιξη του ανθρώπου.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για 40 οστά ενός σκελετού θηλυκού ατόμου, που ανακαλύφθηκε στο Χαντάρ της Αιθιοπίας από τον αμερικανό παλαιοανθρωπολόγο Ντόναλντ Γιόχανσον, στις 24 Νοεμβρίου 1974.
Έλαβε το όνομα «Λούσι» από το τραγούδι των Beatles «Lucy in the sky with diamonds», το οποίο συνόδευε τους επιστήμονες κατά τη διάρκεια του τελευταίου σταδίου της ανασκαφής.
Η «Λούσι» είχε ύψος 1,10 - 1,20 μέτρα και οι γάμπες της ήταν σχετικά πολύ κοντές. Ο πιθηκάνθρωπος αυτός διαφέρει από τους ομολόγους του της Ανατολικής Αφρικής (Australopithecus africanus) και της Νότιας Αφρικής (Australopithecus robustus), διότι είναι παλαιότερός τους και εμφανίζει πιο πρωτόγονα «πιθηκικά» χαρακτηριστικά (μικρή κρανιακή χωρητικότητα σαν του χιμπατζή, ισχυρή οδόντωση και προτεταμένο ρύγχος). Δεν άφησε πολιτιστικά ίχνη (εργαλεία κλπ), είχε όμως τέλεια όρθια στάση και δίποδη βάδιση, όπως αποδεικνύουν τα σκελετικά στοιχεία του, όσο και τα απολιθωμένα πατήματά του.
Ο σκελετός της Λούσι φιλοξενείται στο Εθνικό Μουσείο της Αιθιοπίας στην Αντίς Αμπέμπα.

Ντιέγκο Ριβέρα
1886 – 1957


Διάσημος μεξικάνος ζωγράφος, γνωστός για τις μεγάλης κλίμακας τοιχογραφίες του και τη θυελλώδη σχέση του με την ομότεχνό του Φρίντα Κάλο.
Ο Ντιέγκο Ριβέρα (Diego Rivera) γεννήθηκε στις 8 Δεκεμβρίου 1886 στην πόλη Γκουαναχουάτο του Μεξικού και το πλήρες όνομά του ήταν Ντιέγκο Μαρία ντε λα Κονσεπσιόν Χουάν Νεπομουσένο Εστανίσλαο ντε λα Ριβέρα ι Μπαριέντος Ακόστα ι Ροδρίγκες. Ο πατέρας του, μασόνος φιλελεύθερων αρχών, ήταν δάσκαλος με καταγωγή από εβραϊκή οικογένεια, η οποία είχε ασπασθεί τον Χριστιανισμό.
Από νωρίς ο Ριβέρα έδειξε την καλλιτεχνική του κλίση και σε ηλικία δέκα ετών γράφτηκε στην Ακαδημία Τεχνών του Σαν Κάρλος. Όταν ενηλικιώθηκε μετέβη στην Ισπανία για να συνεχίσει τις σπουδές του με κρατική υποτροφία. Στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου άρχισε να διαμορφώνει το προσωπικό του ύφος, επηρεασμένος από το κίνημα του κυβισμού, τη ζωγραφική του Σεζάν και τις νωπογραφίες της Αναγέννησης, τις οποίες μελέτησε σ' ένα μεγάλο ταξίδι του στην Ιταλία. Στη γαλλική πρωτεύουσα ήταν περισσότερο γνωστός για τις ερωτικές του κατακτήσεις. Απέκτησε τουλάχιστον δύο εξώγαμα τέκνα, ένα αγόρι με τη ζωγράφο Ανζελίν Μπελόφ και ένα κορίτσι με την επίσης ζωγράφο Μαρία Βορομπίεφ - Στρεμπέλσκα.
Ο Ριβέρα επέστρεψε στο Μεξικό το 1921 μετά την εκλογή ως προέδρου του μεταρρυθμιστή και λάτρη των τεχνών Αλβάρο Ομπρεγκόν. Μαζί με τους ομοτέχνους του Χοσέ Ορόσκο, Νταβίντ Σικέιρος και Ρουφίνο Ταμάιο φιλοτέχνησε μια σειρά από τοιχογραφίες με λαϊκά θέματα για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας, δημιουργώντας αυτό που αποκλήθηκε Μεξικάνικη Αναγέννηση της Νωπογραφίας.
Την εποχή αυτή διαμόρφωσε το προσωπικό του στυλ που τον έκανε διάσημο: τολμηρά, ζωηρά χρώματα και μεγάλες επίπεδες, απλοποιημένες φιγούρες με επιρροές από την τέχνη των Αζτέκων, που δίνουν στο έργο του μνημειακό χαρακτήρα. Οι τοιχογραφίες του διηγούνταν ιστορίες με θέματα από την μεξικάνικη ιστορία και κοινωνία. Τον Ιούνιο του 1922 παντρεύτηκε την πρώτη του σύζυγο, την πανέμορφη μοντέλα Γουαδελούπε (Λούπε) Μαρίν, με την οποία απέκτησε δύο κόρες.

O Ντιέγκο Ριβέρα με τη Φρίντα Κάλο
Εκείνη την εποχή ο Ριβέρα ήταν μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος του Μεξικού, αλλά η άστατη προσωπική του ζωή και οι φιλοτροτσκιστικές θέσεις του προκαλούσαν τα αντανακλαστικά των πιο συντηρητικών στοιχείων το κόμματος. Το φθινόπωρο του 1927 έφθασε στη Μόσχα προσκεκλημένος του ΚΚΣΕ, προκειμένου να λάβει μέρος στις εορταστικές εκδηλώσεις για τα δεκάχρονα της Οκτωβριανής Επανάστασης.
Επί τη ευκαιρία, ο κομισάριος για την Παιδεία Ανατόλι Λουνατσάρσκι του ανέθεσε να κατασκευάσει μια τοιχογραφία στη λέσχη του Κόκκινου Στρατού. Το σχέδιο δεν ευοδώθηκε, καθώς έπεσε «θύμα» της διαμάχης Στάλιν - Τρότσκι, που στοίχισε και τη διαγραφή του Ριβέρα από το Κ.Κ. Μεξικού. Στη Μόσχα πήρε την απόφαση να χωρίσει την κυκλοθυμική Λούπε και να παντρευτεί την ερωμένη και μαθήτριά του Φρίντα Κάλο. Ο γάμος τους έγινε στις 21 Αυγούστου 1929. Ο γαμπρός ήταν 43 χρονών και η νύφη 22.
Το 1930 η φήμη του Ριβέρα είχε φθάσει και στις ΗΠΑ. Έπειτα από μια αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, ανέλαβε τη δημιουργία τοιχογραφιών σε διάφορες πόλεις, που προκαλούσαν αντιδράσεις με τη θεματολογία τους. Τον μεγαλύτερο σάλο προκάλεσε η τοιχογραφία του «Άνθρωπος στο σταυροδρόμι», που φιλοτέχνησε στο Κέντρο Νέλσον Ροκφέλερ της Νέας Υόρκης το 1933. Έγινε δεκτή με διαδηλώσεις και οξείες επιθέσεις των εφημερίδων, επειδή είχε περιείχε τη μορφή του Λένιν.
Η τοιχογραφία καταστράφηκε από το Κέντρο (9 Φεβρουαρίου 1934), αλλά ο Ριβέρα την ανακατασκεύασε τον επόμενο χρόνο στην πόλη του Μεξικού. Το επεισόδιο αυτό έχει δραματοποιηθεί στις ταινίες «Οι αντάρτες του Μπρόντγουεη» («Craddle Will Rock», 1999) του Τιμ Ρόμπινς και «Φρίντα» της Τζούλι Τέιμορ (2002).
Οι αμοιβαίες απιστίες και το εκρηκτικό τους ταμπεραμέντο οδήγησαν σε διαζύγιο το ζεύγος Ριβέρα - Κάλο το 1939. Ξανσυνδέθηκαν πολύ γρήγορα και ξαναπαντρεύτηκαν στις 8 Δεκεμβρίου 1940. Μετά τον θάνατο της Φρίντα το 1954, ο Ριβέρα παντρεύτηκε την ατζέντισσά του Έμα Ουρτάδο στις 29 Ιουλίου 1955. Αμέσως μετά έπεσε με τα μούτρα στη δουλεία για το πιο φιλόδοξο έργο του. Μία γιγάντια τοιχογραφία, ένα έπος για την ιστορία του Μεξικού, στο Εθνικό Μέγαρο της Πόλης του Μεξικού. Έμεινε, όμως, ημιτελής, λόγω του θανάτου του στις 24 Νοεμβρίου 1957.

Λάζλο Μπίρο


1899 – 1985


Ουγγροαργεντίνος δημοσιογράφος και εφευρέτης του στυλογράφου διαρκείας, που έφερε επανάσταση στον τρόπο της γραφής.
Ο Λάζλο Γιόζεφ Μπίρο (László József Bíró) γεννήθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου1899 στη Βουδαπέστη, από γονείς ιουδαϊκού θρησκεύματος. Ενώ εργαζόταν ως δημοσιογράφος διαπίστωσε ότι το μελάνι για την έκδοση εφημερίδων στέγνωνε εύκολα, αφήνοντας το χαρτί καθαρό και χωρίς μουτζούρες. Προσπάθησε να τοποθετήσει το μελάνι αυτό σε μια κοινή πένα, αλλά διαπίστωσε ότι δεν έρρεε, καθώς ήταν αρκετά παχύρευστο.
Με τη βοήθεια του αδελφού του Γκιόργκι Μπίρο, που ήταν χημικός, ανέπτυξε ένα νέο ρύγχος στην άκρη της πένας, το οποίο αποτελείται από μία μπίλια που περιστρέφεται ελεύθερα και λαμβάνει μελάνι από μια κάψουλα, προσαρμοσμένη στην πένα. Ο Μπίρο παρουσίασε την εφεύρεσή του για πρώτη φορά στη Διεθνή Έκθεση της Βουδαπέστης το 1931.
Το 1938, λόγω της εβραϊκής καταγωγής του και του φιλοναζιστικού καθεστώτος της Ουγγαρίας, μετακόμισε οικογενειακώς στη Γαλλία και κατοχύρωσε την εφεύρεσή του στο Παρίσι. Το 1940 μετανάστευσε στην Αργεντινή μαζί με την οικογένειά του και τον αδελφό του. Το 1943 τα δύο αδέλφια συνεταιρίστηκαν για την εμπορική αξιοποίηση της εφεύρεσης, την οποία κατοχύρωσαν και στις ΗΠΑ την ίδια χρονιά. Ένας από τους πρώτους πελάτες τους ήταν η Βρετανική Πολεμική Αεροπορική (RAF), που προμήθευσε τους πιλότους της με τους στυλογράφους του Μπίρο, επειδή μπορούσαν να τους χρησιμοποιήσουν σε μεγάλο υψόμετρο.
Το 1945 ο Γάλλος βιομήχανος Μαρσέλ Μπικ αγόρασε την εφεύρεση του Μπίρο, η οποία σύντομα έγινε το κύριο προϊόν της εταιρείας του Bic.
O Λάζλο Μπίρο πέθανε στο Μπουένος Άιρες στις 24 Νοεμβρίου 1985, σε ηλικία 86 ετών.

Σχετικά...

  • Η ημερομηνία γέννησης του Λάζλο Μπίρο γιορτάζεται στην Αργεντινή ως Ημέρα των Εφευρετών.
  • Το όνομα «Μπίρο» αποτελεί γενικό όρο για τον στυλογράφο, σε χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία, Αργεντινή, Ιρλανδία, Αυστραλία και Ιταλία.

Σκοτ Τζόπλιν

1868 –1917


Αμερικανός συνθέτης και πιανίστας, η κορυφαία προσωπικότητα που ανέδειξε το ραγκτάιμ (ragtime), το πρώτο αυθεντικά αμερικανικό μουσικό είδος, που άκμασε στις αρχές του 20ου αιώνα στις ΗΠΑ και αποτέλεσε τον πρόδρομο της τζαζ. Έμεινε στην ιστορία της μουσικής, ως ο βασιλιάς του ραγκτάιμ.
Ο Σκοτ Τζόπλιν (Scott Joplin) γεννήθηκε κάπου στο Βορειοδυτικό Τέξας στις 24 Νοεμβρίου 1868 και έζησε τα παιδικά του χρόνια στην πόλη Τεξαρκάνα του Τέξας. Νεώτερες έρευνες αμφισβητούν την ημερομηνία γεννήσεώς του και προκρίνουν το δεύτερο ήμισυ του 1867. Ο Σκοτ ήταν το δεύτερο από τα έξι παιδιά του πρώην σκλάβου Τζάιλς Τζόπλιν από τη Βόρεια Καρολίνα και της αφροαμερικανίδας Φλόρενς Γκίβενς από το Κεντάκι. Ο πατέρας του δούλευε ως εργάτης στους σιδηροδρόμους και η μητέρα του ήταν καθαρίστρια. Και οι δύο γονείς του αγαπούσαν τη μουσική κι έτσι σε ηλικία επτά ετών ο νεαρός Σκοτ ξεχώριζε για τις επιδόσεις του στο πιάνο.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1880 ο Τζάιλς Τζόπλιν εγκατέλειψε τη συζυγική στέγη για μία άλλη γυναίκα και την ανατροφή των έξι παιδιών της ανέλαβε η Φλόρενς. Σύμφωνα με τους βιογράφους του Τζόπλιν, μία από τις αιτίες του χωρισμού ήταν ότι ο πατέρας του δεν ήθελε να ασχολείται ο γιος του με τη μουσική γιατί αυτό θα τον απομάκρυνε από την εργασία του ως σιδηροδρομικός κι έτσι δεν θα συνεισέφερε στο οικογενειακό εισόδημα, σε αντίθεση με την μητέρα του που τον ενθάρρυνε να συνεχίσει τις σπουδές του στο πιάνο.
Το μουσικό ταλέντο του Τζόπλιν έγινε αντιληπτό από τον Γιούλιους Βάις, έναν γερμανοεβραίο εμιγκρέ μουσικοδιδάσκαλο, ο οποίος τον μύησε στην κλασική και την παραδοσιακή μουσική. Αναγνωρίζοντας την οικονομική στενότητα της οικογένειάς του, τον ανέλαβε δωρεάν και του έμαθε να εκτιμά τη μουσική και ως τέχνη και ως ψυχαγωγία, ενώ βοήθησε τη μητέρα του να του αγοράσει ένα μεταχειρισμένο πιάνο. Ο Τζόπλιν ποτέ δεν ξέχασε τον δάσκαλό του και όταν έγινε διάσημος του έστελνε χρήματα και δώρα μέχρι τον θάνατό του.
Το 1884, ο Σκοτ Τζόπλιν έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση ως πιανίστας στην Τεξαρκάνα, συνοδεύοντας ένα παιδικό φωνητικό τρίο. Παράλληλα, μάθαινε κιθάρα και μαντολίνο. Στα τέλη της δεκαετίας του 1880 εγκαταλείπει την Τεξαρκάνα και τη δουλειά του στους σιδηροδρόμους και αποφασίζει να γίνει επαγγελματίας μουσικός. Αρχίζει μια περιπλάνησή του στον αμερικανικό Νότο, που θα τον οδηγήσει στο Σικάγο το 1893. Στη μεγαλούπολη του Βορρά συνέρρεαν εκατομμύρια κόσμου για την Παγκόσμια Εμπορική Έκθεση, η οποία θα είχε καταλυτική επίδραση στα πολιτιστικά πράγματα των ΗΠΑ και θα συνέβαλε στη μόδα του ραγκτάιμ το 1897.
Το 1894 ο Τζόπλιν μετακομίζει στην πόλη Σεντάλια του Μιζούρι (για πολλούς μελετητές η πόλη στην οποία γεννήθηκε το ραγκτάιμ), όπου άρχισε να διδάσκει πιάνο και να παίζει σε κλαμπ της περιοχής. Μαθητές του ήταν μερικά από τα πιο γνωστά ονόματα του ραγκτάιμ, όπως οι Άρθουρ Μάρσαλ, Σκοτ Χέιντεν και Μπραν Κάμπελ. Το 1895 άρχισε να εκδίδει τη μουσική του, γεγονός που του απέφερε σημαντικά έσοδα. Παράλληλα, συνέχισε τις μουσικές του σπουδές στο τοπικό ωδείο, στην αρμονία και τη σύνθεση. Το 1899 ήρθε η στιγμή της αναγνώρισης με την πιανιστική σύνθεση Maple Leaf Rag, που αποτέλεσε την πρώτη μεγάλη επιτυχία του ραγκτάιμ και επέδρασε καθοριστικά στους κατοπινούς συνθέτες του είδους. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκε την Μπελ, συγγενή του μαθητή του Σκοτ Χέιντεν.
Τους πρώτους μήνες του 20ου αιώνα μετακομίζει με την έγκυο σύζυγό του στον Άγιο Λουδοβίκο (St Louis), όπου συνεχίζει να συνθέτει, να δημοσιεύει τη μουσική του και να παίζει τακτικά στα πορνεία και τα μπαρ της πόλης. Την ίδια χρονιά ο γάμος του κλονίζεται ανεπανόρθωτα, εξαιτίας του χαμού της κόρης του, που μετρούσε λίγους μήνες ζωής και της αδιαφορίας της Μπελ για τη μουσική του, με αποτέλεσμα το διαζύγιο να καταστεί αναπόφευκτο. Μετά από λίγο καιρό, η υγεία του άρχισε να χειροτερεύει, εξαιτίας της σύφιλης από την οποία προσβλήθηκε. Το Ιούνιο του 1904 παντρεύτηκε για δεύτερη φορά, τη νεαρή Φρέντι Αλεξάντερ, η οποία πέθανε απροσδόκητα μετά από τρεις μήνες.
Τα σοβαρά προσωπικά του προβλήματα δεν ανέστειλαν τη μουσική του δραστηριότητα. Το 1901 συγκρότησε θίασο για να παρουσιάσει την πρώτη του όπερα A Guest of Honour. Κι εδώ τον χτύπησε η ατυχία. Κατά τη διάρκεια της περιοδείας του θιάσου, κάποιος «σήκωσε» το ταμείο, με αποτέλεσμα ο Τζόπλιν να πέσει έξω. Ακολούθησαν κατασχέσεις από τους καλλιτέχνες του θιάσου και από τους προμηθευτές του. Ανάμεσα στα αντικείμενα που κατασχέθηκαν ήταν και η παρτιτούρα της όπερας, η τύχη της οποίας αγνοείται από το 1903 και πρέπει να θεωρείται οριστικά χαμένη. Την περίοδο αυτή είχε και δύο μεγάλες επιτυχίες με τα κλασικά ραγκτάιμ κομμάτια The Entertainer και The Easy Winners.
To 1907, o Τζόπλιν μετακομίζει στη Νέα Υόρκη, αναζητώντας  χρηματοδότη για μια νέα όπερα. Προσπάθησε να ξεπεράσει τους περιορισμούς του ραγκτάιμ, που τον έκανε διάσημο, αλλά χωρίς επιτυχία. Το 1911 έγραψε μια δεύτερη όπερα με τίτλο Treemonisha, ένα έργο με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, που δεν είχε καμία τύχη, καθώς δεν βρήκε χρηματοδότη και ανέβηκε μόνο μία φορά με δικά του έξοδα.
Το 1916 ο Σκοτ Τζόπλιν προσβλήθηκε από γεροντική άνοια, εξαιτίας της σύφιλης από την οποία έπασχε. Τον Ιανουάριο του 1917 κλείσθηκε σε ψυχιατρείο στο Μανχάταν, όπου άφησε την τελευταία του πνοή την 1η Απριλίου 1917, σε ηλικία 49 ετών.
Η μουσική του Σκοτ Τζόπλιν ανακαλύφθηκε ξανά στις αρχές της δεκαετίας του '70, μετά τη μεγάλη επιτυχία της ταινίας του Τζορτζ Ρόι Χιλ Το Κεντρί, το σάουντρακ της οποίας περιείχε πολλά κομμάτια του. Το 1972 ακολούθησε το ανέβασμα της όπερας Treemonisha και το 1975 τιμήθηκε μεταθανατίως με το βραβείο Πούλιτζερ για τη μουσική του.
Κατά τη διάρκεια της σύντομης καριέρας του έγραψε 44 πρωτότυπες συνθέσεις ραγκτάιμ, ένα μπαλέτο και δύο όπερες. Ο Τζόπλιν θεωρούσε το ραγκτάιμ (ένας συνδυασμός αφροαμερικάνικων και ευρωπαϊκών μουσικών στοιχείων, με κυρίαρχο όργανο το πιάνο) κλάδο της κλασικής μουσικής.

ΕΙΠΕ...
Μία θεωρία μπορεί ν’ αποδειχθεί με το πείραμα, δεν υπάρχει όμως δρόμος που να οδηγεί από το πείραμα στη δημιουργία μιας θεωρίας.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Γερμανός φυσικός, «πατέρας» της θεωρίας της σχετικότητας για την οποία βραβεύτηκε με Νόμπελ το 1921
 
ΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ...
Όσοι πάσχουν από σχιζοφρένεια δεν χασμουριούνται σχεδόν ποτέ.
 

Ειδήσεις



Ελλάδα

  • Tη διασφάλιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων των Ελλήνων ναυτικών εν ενεργεία και συνταξιούχων, ζητά σε εξώδικη επιστολή της προς τα αρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας και Εργασίας, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, που την Πέμπτη, 24 Νοεμβρίου, πραγματοποιεί 24ωρη πανελλαδική απεργία σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.
  • «Γελοιότητες» χαρακτήρισε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς όσα κυκλοφόρησαν περί δήθεν παραίτησής του με αφορμή τις διαπραγματεύσεις για την επίλυση του Κυπριακού. Ο υπουργός Εξωτερικών είπε ότι δεν υπήρξε ποτέ θέμα παραίτησης και σημείωσε πως σε αυτή την κρίσιμη φάση για τη χώρα δεν θα κάνει τη χάρη κανενός να παραιτηθεί.
  • Εικοσιτετράωρη γενική απεργία έχει κηρύξει για την Πέμπτη η ΑΔΕΔΥ, η οποία απηύθυνε κάλεσμα για μαζική συμμετοχή στη συγκέντρωση που οργανώνει για τις 11 το πρωί στην πλατεία Κλαυθμώνος. Συγκέντρωση στην Ομόνοια προγραμματίζει το ΠΑΜΕ.
  • Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία επί της αρχής, στα άρθρα και στο σύνολό του από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης για την κινητικότητα στο Δημόσιο.
  • Τη θέση της ότι θα επιμείνει στην αυτόνομη πορεία και το διακριτός ρόλος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης εξέφρασε η Φώφη Γενηματά, ενώ έστειλε μήνυμα στα στελέχη που έχουν εκφράσει διαφορετική άποψη, προειδοποιώντας πως «όσοι μιλούν για μέτωπα, σύμπλευση ή συναγερμούς με την ΝΔ, είναι οι μεγάλοι «χορηγοί» του ΣΥΡΙΖΑ.

Κόσμος

  • Ο πρωθυπουργός της Σλοβακίας -προεδρεύουσας χώρας του Συμβουλίου της ΕΕ την τρέχουσα περίδο- Ρόμπερτ Φίτσο αποκάλεσε δημοσιογράφους «βρώμικες πόρνες που στρέφονται κατά της Σλοβακίας» όταν... τόλμησαν να τον ρωτήσουν σχετικά με καταγγελίες περί παράβασης των κανόνων σύναψης δημοσίων συμβάσεων για την διεξαγωγή πολιτιστικών εκδηλώσεων για την εκ περιτροπής προεδρία της Σλοβακίας στην ΕΕ.
  • O Ντόναλντ Τραμπ επέλεξε την Μπέτσι Ντεβός, συντηρητική, πάμπλουτη δωρήτρια των Ρεπουμπλικανών από το Μίσιγκαν και σθεναρή υπέρμαχο του δικαιώματος να αποφασίζει κανείς μεταξύ του δημοσίου σχολείου, του ιδιωτικού και της κατ' οίκον εκπαίδευσης, για να αναλάβει το υπουργείο Παιδείας. Μαζί με την Νίκι Χάλεϊ, μόνιμη αντιπρόσωπο στον ΟΗΕ, είναι οι πρώτες γυναίκες της επόμενης διακυβέρνησης -και αμφότερες είχαν επικρίνει προεκλογικά τον Τραμπ.
  • Αγνοείται η τύχη σχεδόν ενός στους τρεις ανήλικους πρόσφυγες που διέμεναν στην «Ζούγκλα» του Καλαί στη βόρεια Γαλλία. Η οργάνωση Refugee Youth Service ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι δεν μπορεί να εντοπίσει το ένα τρίτο των 179 παιδιών που παρακολουθούσε έπειτα από την εκκένωση και διάλυση του καταυλισμού στις αρχές του μήνα. «Πρόκειται για κάποια από τα πλέον ευάλωτα παιδιά στον κόσμο που αισθάνονται κατ' επανάληψη προδομένα» αναφέρει η οργάνωση εκφράζοντας φόβους ότι θα πέσουν θύματα διακινητών.
  • Οι πιλότοι της μεγαλύτερης εταιρείας αερομεταφορών της Γερμανίας, της Lufthansa, ανακοίνωσαν ότι θα παρατείνουν και για την Παρασκευή την απεργιακή κινητοποίηση που είχαν κηρύξει για την Τετάρτη και την Πέμπτη. Η απεργία της Παρασκευής θα επηρεάσει ιδιαίτερα τις πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων εσωτερικού και εξωτερικού.
  • Χιλιάδες ιρακινοί πολίτες εγκαταλείπουν την πόλη Ταλ Αφάρ, την ώρα που σιιτικές παραστρατιωτικές οργανώσεις περικυκλώνουν την πόλη, την οποία ελέγχουν οι τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους. Παράλληλα, μέλη παραστρατιωτικής οργάνωσης ισχυρίστηκαν ότι σε συνεργασία με κούρδους πεσμεργκά κατέλαβαν τον έλεγχο δρόμου δυτικά της Μοσούλης, με αποτέλεσμα να αποκόψουν την πρόσβαση στην πόλη, την οποία ελέγχει η ISIS.

Οικονομία

  • Ποινική δίωξη για - κακουργηματική - απάτη σε βάρος του Δημοσίου, άσκησε η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, κατά των υπευθύνων των κατασκευαστικών εταιρειών ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ και ΜΟΧΛΟΣ Α.Ε.
  • Στους μη οικονομικούς παράγοντες, που θα πρέπει να συντρέξουν για την επιτυχία των στόχων και του εγχειρήματος της οριστικής εξόδου της χώρας από την κρίση, της επιστροφής στην ανάπτυξη και της απαλλαγής της επιτροπείας των ξένων, πέραν των οικονομικών προϋποθέσεων, στόχων, σχεδίων, τεχνικών λεπτομερειών, αναφέρθηκε σήμερα ο πρόεδρος της Eurobank Νικόλαος Καραμούζης μιλώντας στην εκδήλωση της «διαΝΕΟσις».
  • Χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής από το 2019 και φορολογικές ελαφρύνσεις εφόσον οι Ευρωπαίοι προχωρήσουν στην ελάφρυνση του Δημοσίου Χρέους προανήγγειλε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης μιλώντας σε εκδήλωση του οργανισμού «διαΝΕΟσις» με θέμα «Χάρτης Εξόδου από την κρίση, ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για την Ελλάδα».
  • Στο ΤΑΙΠΕΔ πέρασε το 5% του ΟΤΕ που είχε στην κατοχή του το ελληνικό δημόσιο, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του οργανισμού προς το Χρηματιστήριο Αθηνών.
  • Επιστροφή στην κερδοφορία ανακοίνωσε η Εθνική Τράπεζα. Ειδικότερα, σε επίπεδο ομίλου, τα κέρδη μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε 26 εκατ. ευρώ το εννιάμηνο του 2016, έναντι εκτεταμένων ζημιών ύψους 1,7 δισ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Αθλητισμός

  • Την μεγαλύτερη νίκη της σύντομης ευρωπαϊκής ιστορίας της πέτυχε η Ροστόφ, επικρατώντας 3-2 της Μπάγερν στη Ρωσία, για την 5η αγωνιστική του Champions League. Σκόρερ των νικητών οι Αζμούν (44΄), Πολόζ (49΄πεν.) και Νομπόα (67΄), ενώ τα γκολ για τους Βαυαρούς πέτυχαν οι Ντάγκλας Κόστα (35΄), Μπερνάτ (52΄).
  • Μειονέκτημα χαρακτήρισε ο Βλάνταν Ιβιτς για την ομάδα του το γεγονός πως αυτή δεν έχει παιχνίδια στα πόδια της μετά την διακοπή και την μετάθεση της αγωνιστικής το προηγούμενο δεκαπενθήμερο. Είπε στην αρχική του τοποθέτηση: «Δεν είναι ευχάριστο ότι είχαμε τη διακοπή και φυσικά το φιλικό με τον Πανσερραϊκό ήταν χρήσιμο αλλά δεν είναι επίσημο παιχνίδι. Εμείς προσπαθήσαμε να ανεβάσουμε ψυχολογικά την ομάδα μετά τα δυο άσχημα αποτελέσματα.
  • Πανέτοιμοι να τα δώσουν όλα για νίκη επί του Άγιαξ είναι όλοι στον Παναθηναϊκό σύμφωνα με τον Αντρέα Στραματσόνι. Ο Ιταλός προπονητής στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου ενόψει του αυριανού εκτός έδρας αγώνα με τους Ολλανδούς τόνισε ότι η ομάδα του θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της για να δώσει χαρά στον κόσμο που θα βρεθεί στις εξέδρες του «Αμστερνταμ Αρίνα».
  • Ο Τσόρι Ντομίνγκες δεν συμπεριλήφθηκε στην αποστολή του Ολυμπιακού για το αυριανό παιχνίδι με την Γιουνγκ Μπόις. Ο Αργεντινός μέσος με ανάρτησή του στο instagram, εξέφρασε τη συμπαράστασή του στους συμπαίκτες του και στην ομάδα του, όμως έγραψε και κάτι που μπορεί να χαρακτηριστεί διφορούμενο και να εκληφθεί ως αιχμή.
  • «Κόλλησαν» στο 0-0, ΠΑΣ Γιάννινα και Λεβαδειακός στο εξ αναβολής ματς της 7ης αγωνιστικής της Super League. Το μόνο περιστατικό που σήκωσε τον κόσμο από τις θέσεις του ήταν ο καβγάς ανάμεσα στους Μάντζιο και Μπέριο δευτερόλεπτα μετά το τέλος του ημιχρόνου, γεγονός που «πλήρωσε» με κίτρινη κάρτα ο επιθετικός του Λεβαδειακού.
//www.sansimera.gr

Ο  ΑΥΡΙΑΝΟΣ  ΚΑΙΡΟΣ  ΣΤΟ  ΛΙΔΟΡΙΚΙ


Παρασκευή
25/11
02:00
5°C
100%
ΑΠΝΟΙΑ
ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗ ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ
ΠΡΟΣΟΧΗ: Συνθήκες δημιουργίας αιθαλομίχλης!
08:00
6°C
91%
ΑΠΝΟΙΑ
ΑΡΚΕΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ
14:00
12°C
83%
1 Μπφ ΝΔ
3 Km/h
ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΜΕΝΟΣ
20:00
8°C
97%
1 Μπφ Δ
3 Km/h
ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΜΕΝΟΣ
ΠΡΟΣΟΧΗ: Συνθήκες δημιουργίας αιθαλομίχλης!

http://www.meteo.gr/

  ΣΧΟΛΙΑΖΟΝΤΑΣ   ΤΗΝ  ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 
                   "ΟΛΑ  ΤΑ'ΧΕΙ  Η  ΜΑΡΙΟΡΗ ..."


     Πάει  καιρός  φίλοι μου , που  η  Δ.Α  έχει  υποσχεθεί  το.." ΚΑΘΑΡΙΣΜΑ " του  χωριού μας  από  κάθε  είδους " περιπλανόμενο ..ανεπιτήρητο  ζώο " , βέβαια  αυτοί  εξακολουθούν να  τα  αποκαλούν..." αδέσποτα " , το  γιατί βέβαια  τα  λένε  έτσι δεν ξέρουμε  αλλά  και δεν μορούμε να  καταλάβουμε , ΓΙΑΤΙ  ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ  ΣΤΟΝ  ΟΡΟ  ΑΥΤΟ , ΑΦΟΎ  ΕΊΝΑΙ  ΓΝΩΣΤΟ  ΤΟΙΣ  ΠΑΣΙ ΤΙΝΟΣ  ΕΊΝΑΙ  ΑΥΤΑ  ΤΑ  ΖΩΑ ,  γιδοπρόβατα , αγριόσκυλα , γελάδια , κριάρια και  ό.τι  άλλο  ζωντανό  μπορείτε να  φανταστείτε ..
   Βέβαια  όταν  λέμε  και  κάτι , ΑΜΕΣΩΣ  ΜΑΣ  ΘΥΜΙΖΟΥΝ ΠΩΣ  ΤΑ  ΠΟΛΛΑ  ,ΕΧΟΥΝ ΠΙΑ  ΦΥΓΕΙ , ΥΠΟΝΝΟΏΝΤΑΣ  ΤΟΝ  ΈΥΚΟΛΟ  ΠΙΑ  ΣΤΟΧΟ , τον  Κώστα  Κλώσσα , του  οποίου  το..κοπάδι το ..εξαφάνισαν , ΑΛΛΆ  ΟΛΑ  ΑΥΤΑ  ΠΟΥ ΣΕΡΓΙΑΝΙΖΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΆ ΣΤΟΥΣ  ΔΡΌΜΟΥΣ  ΚΑΙ  ΤΑ  ΣΟΚΑΚΙΑ  ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΎ  ΜΑΣ  , ΤΙΝΟΣ  ΕΙΝΑΙ ; ΜΠΟΡΕΙ  ΚΑΠΟΙΟΣ  ΑΡΜΟΔΙΟΫΠΕΎΘΥΜΟΣ  ΝΑ  ΜΑΣ  ΠΕΙ ; ΚΑΙ  ΤΟΥ  Κ.ΚΛΩΣΣΑ  ΤΑ  ΖΩΝΤΑΝΑ ..." ΕΒΛΑΠΤΑΝ " ΤΟ  ΠΡΟΦΙΛ  ΤΟΥ  ΧΩΡΙΟΎ  ΜΑΣ , ΚΑΙ  ΟΛΑ  ΑΥΤΑ  ΤΩΡΑ  ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΎΝ    ΔΕΝ  ΕΜΠΟΔΙΖΟΥΝ , ΔΕΝ  ΒΡΩΜΙΖΟΥΝ ΤΟ  ΧΩΡΙΌ  ΜΑΣ ; 
    Δηλαδή , με  το  φευγιό  του Κ. Κλώσσα , όλα  έγιναν ιδανικά ; 
Εμείς  προσωπικά  δεν  έχουμε ΚΑΝΕΝΑ  ΑΠΟΛΥΤΩΣ  ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΑΠ' ΤΗΝ  ΙΣΤΟΡΙΑ  ΑΥΤΉ , ΑΠΛΑ  ΜΑΣ  ΝΟΙΑΖΕΙ  ΤΟ  ΧΩΡΙΌ  ΜΑΣ ΑΛΛΑ  ΟΣΟ ΚΟΙΤΑΖΟΥΜΕ ΚΑΤΙ  ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  ΠΟΥ  ΜΑΣ  ΣΤΕΛΝΟΥΝ ΧΩΡΙΑΝΟΊ  ΜΑΣ , ΜΕ  ΣΚΥΛΙΆ , ΓΙΔΙΑ , ΠΡΟΒΑΤΑ , ΚΡΙΑΡΙΑ ΜΑΣ  ΑΝΕΒΑΙΝΕΙ  ΤΟ  ΑΙΜΑ  ΣΤΟ..ΚΕΦΑΛΙ 
   Δεν  θα  δημοσιεύσουμε  αυτέ τις  άθλιες  φωτογραφίες , γιατί  βλέπουμε  πως  ΚΑΝΕΝΑΣ  ΑΠΟΥΤΩΣ  ΔΕΝ  ΝΟΙΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ  ΤΗΝ  ΕΙΚΟΝΑ  ΤΟΥ  ΧΩΡΙΟΥ  ΜΑΣ , ΑΛΛΑ  ΠΟΥ  ΘΑ  ΠΑΕΊ  Η..." ΒΑΛΙΤΣΑ ; "
    Τώρα  όμως , που  διαβάσαμε  και  για  τις  άδειες  κυνηγίου , που  οι  λεβέντες  θέλουν να τις..απλοποιήσουν !!!! σκεφτόμαστε τι εχει  να  γίνει , ΟΤΑΝ  Ο  ΠΑΣΑ  ΕΝΑΣ  ΜΠΟΡΕΙ  ΝΑ  ΒΓΑΛΕΙ  ΑΔΕΙΑ , ΕΣΤΩ  ΚΙ΄ΑΝ  ΔΕΝ ΔΙΑΘΕΤΕΙ  ΤΙΣ..ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ , γιατί  φίλοι  μου όλοι  μας  βλέπουμε  και ξέρουμε  πόσο  επικίνδυνη είναι  η κατοχή  άδειας  από  ανθρώπους  ..ακατάλληλους , και καταλαβαίνετε φυσικά  τι  εννοούμε ...
    Πιστεύουμε  δε  ακράδαντα , ΠΩΣ  ΧΩΡΙΣ  ΤΑ  ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ  ΙΑΤΡΙΚΑ  ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΆ  ΔΕΝ  ΘΑ  ΠΡΕΠΕΙ  ΝΑ  ΧΟΡΗΓΟΎΝΤΑΙ  ΑΔΕΙΕΣ...Ο  ΝΟΩΝ  ΝΟΕΙΤΩ ...
   Αρκετά  επεισόδια  είχαμε μέχρι  τώρα  , ΔΕΝ  ΜΑΣ  ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ..ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ...ΚΑΙ  ΓΙΑ  ΝΑ  ΕΊΜΑΣΤΕ  ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΣ  ΜΑΛΛΟΝ  ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ  ΝΑ  ...ΑΦΑΙΡΕΘΟΎΝ  ΚΑΙ  ΚΑΠΟΙΕΣ ...
   Χρήσιμο πολύ  ακόμα θα ήταν αν  είχαμεκαι  την άποψη των Κυνηγετικών  συλλόγων ,  του  Δήμου αλλά  και  των  διαφόρων  συλλόγων , γιατί  απ' 'οσο  γνωριζουμε  υπάρχουν σε  εκκρεμότητα σχετικές  δικαστικές  υποθέσεις ...
                        Καλή  σας  μέρα , να  περνάτε  καλά 

                       Απ' το  " Λιδωρίκι "  με  αγάπη 
                            www.lidoriki.com 
                         

No comments: